Artikkelannonse
ASCII   Kolor stitching | 20 pictures | Size: 34576 x 9532 | Lens: Standard | RMS: 2.68 | FOV: 334.63 x 92.26 ~ -12.50 | Projection: Spherical | Color: None |

Flyet for generasjon Z

Som det første flyselskapet i verden setter Widerøe, Embraers neste generasjons jetfly, E-Jet 190 E2 i trafikk fra påsken 2018. Assisterende driftsdirektør og prosjektleder for jetflyinnfasingen i Widerøe, Andreas Aks oppsummerer det nye flyet med tre ord: Moderne, grønt og interaktivt.

Selv om dette er et fly med et moderne og uvanlig ytre, er det nok først og fremst kabinen som kommer til å glede passasjerene aller mest. De nye flyene er utviklet med passasjeren i fokus, noe som innebærer bedre luft og mindre støy enn hva passasjerer er vant til i dagens fly.

– Dessuten er det en rekke praktiske designløsninger som bedrer komforten betraktelig, sier Aks.

– For å nevne noen konkrete løsninger, er de innovative setene designet for å gi bedre benplass, og rommene for håndbagasje er ekstra store. Dessuten viderefører vi noe av det vi vet at våre passasjerer setter aller mest pris på; -ingen midtseter. Her vil alle passasjerer enten få plass ved vindu eller sitte ved midtgangen, legger han til.

Interaktivt

Undersøkelser viser, at dagens flypassasjerer ønsker å leve det interaktive livet de lever på bakken også i luften. De nye flyene blir derfor tilpasset den såkalte «generasjon Z», med blant annet lademulighet for PC-er, nettbrett og andre mobile enheter til hver passasjer.

– Videre er flyet forberedt for neste generasjons internett om bord.

– Vår erfaring er at dagens internettløsning på fly ofte skaper mer frustrasjon en glede. Vi samarbeider derfor med produsenten om å forberede flyet for neste generasjons internett, som er forventet lansert i 2019. Denne løsningen blir mer tilsvarende det vi er vant til på bakken, blant annet med mulighet for «streaming» av lyd og bilde, forteller Aks.

Grønt

Luftfartssektoren er ikke tradisjonelt kjent for å være den med mest fokus på miljø. Hva tenker dere i Widerøe om miljøutfordringen?

– Som flyselskap har vi for lengst anerkjent vårt ansvar for miljøet. Samtidig ser vi at lufttransport er en nødvendighet for å holde Norge i gang. Vårt bidrag må derfor være å tilby våre reisende det mest miljøvennlige alternativet som er tilgjengelig. Å være først ute med neste generasjons jetfly, gjør oss i stand til nettopp dette. Til eksempel viser de første testene at E190-E2 vil forbrenne 16 prosent mindre drivstoff enn forrige generasjons fly. Dette er tall som virkelig bidrar både til miljøet så vel som Widerøes konkurransekraft. På dette punktet går miljø og økonomi hånd i hånd avslutter Aks.

 

 

 

De nye flyene blir tilpasset den såkalte «generasjon Z», med lademulighet for PC-er, nettbrett og mobile nyheter til hver passasjer, samt klargjøring for neste generasjons internett ombord