Artikkelannonse
2017-07-04_1701

På vei mot bærekraftige flyreiser

Økologisk flymat og hip redesign av gamle gummidekk og utslitte uniformer. Hos KLM gjennomsyrer miljøtanken alle ledd.

Årlig serveres 40 millioner måltider om bord i selskapets fly. Der-for gjør det en forskjell når det aktivt søkes etter produkter som bidrar til miljømessige endringer.

Økologiske måltider

– God mat gjør noe med stemningen på en reise. At maten i tillegg er gratis, slik at passasjerene slipper å finne frem kredittkort eller kontanter, opplever vi at passasjerene våre virkelig setter pris på, sier Paul Terstegge, General Manager North Europe Air France og KLM.

– Vi ønsker å være et flyselskap som tilbyr det beste. Et godt, økologisk måltid, øl eller vin til maten. Det har med hele opplevelsen å gjøre, sier Terstegge

Derfor får du økologiske egg og økologisk brød og vin når du reiser med KLM. Vegetar-meny om du ønsker det.

– Siden 2012 har vi utelukkende servert bærekraftig, UTZ-sertifisert kaffe. Vi vet at produsentene har gode vilkår – og vi vet at smaken er upåklagelig.

Upcycling

Da KLM i 2010 byttet ut alle uniformer, betydde det 90 000 kilo klær som enten skulle kastes eller resirkuleres. Vanligvis brennes gamle uniformer av sikkerhetsgrunner, men etter en omfattende prosess valgte selskapet å inngå et samarbeid med designeren Omar Munie.

– Vi opplevde Munie som et lysende eksempel på hvordan kreativitet og forretningsdrift kan kombineres, og det var med stolthet vi lot våre gamle uniformer få nytt liv i hans hender. I 2008 vant han prisen Best Entrepreneur under 25 i Nederland, en fantastisk bragd med tanke på at han kom som flyktning fra Somalia som tenåring, sier Paul Terstegge engasjert.

Dermed hadde KLM tatt utfordringen å spare 500 millioner liter vann og 4600 tonn CO2 som ville gått med til å produsere tilsvarende mengder tekstiler av samme kvalitet. Og de lyktes.

Resultatet ble blant annet vakre designervesker.

– De forsvant på et blunk.

Aviser på app

Men miljøengasjementet stopper ikke der. Med sin nye KLM Media-app, som gir passasjerene digital tilgang til aviser, sparer selskapet 21 000 kilo papir, tilsvarende CO2-utslippet til 1900 husholdninger.

– Tilbakemeldingene har nesten ute-lukkende vært positive, sier Terstegge.

– Passasjerene ser virkelig ut til å sette pris på vårt miljøengasjement.

Og ja, de små tingene teller. Å redusere vekten på cateringvognene, for eksempel. Ombord i et 777-300 er det hele 75 vogner i bruk. Å redusere vekten av hver vogn med 5–8 kilo betyr 375–600 kilo lavere vekt. Noe som betyr mindre drivstoff og mindre CO2-utslipp.

Miljøvennlig drivstoff

– Vi jobber hardt for å modernisere flåten, svarer Terstegge på spørsmål om fremtidig, alternativt drivstoff.

– Et eksempel er B787 Dreamliner, som bruker 20 % mindre drivstoff og har 20 % lavere CO2-utslipp enn tilsvarende fly. Vi er også i teten når det gjelder forskning på blant annet på biodrivstoff. KLM var det første selskapet som opererte med biodrivstoff på kommersielle flyreiser.

– Og ja, noen ganger flyr vi på blomster og matolje, sier Paul Terstegge, og sikter til daglige flyturer mellom Oslo og Amsterdam. Drivstoffet, Camelina, var produsert av en frøplante tilpasset nordiske forhold.

Hva fremtiden bringer, kan heller ikke Paul Terstegge svare på. Men at selskapet er på riktig vei, og at hvert lille skritt er viktig, det er han sikker på.